loading content..

Copy / After effects

Kampanj "colour the world"
för World Orienteering Day


Information:

Uppgiftsbeskrivning: "I projektform och i grupp, ska en kampanj utformas för att hjälpa en ideell förening att få ut ett budskap, väcka opinion eller marknadsföra sig. Kampanjen ska utformas som en crossmediakampanj i dialog med föreningen genom strukturerade kundmöten. Kampanjens utformning och beslut ska grundas på fakta från gedigen research."

Till denna uppgift samarbetade jag med Malin Gustafsson, Angelica Nilsson och Sofia Sandvik. Tillsammans tog vi fram en kampanj som vi kallade för "The Rabbit" som handlade om att ett gosedjur skulle "orientera" sig genom världen från punkt A till punkt B med hjälp av människor. Varje person som tog emot kaninen hade möjlighet att delta i en tävling om denne fotograferade sig själv tillsammans med gosedjuret och publicerade bilden i sociala medier med hashtaggen #colourtheworld. Kaninen lämnades sedan över till nästa person tills den nådde sitt slutmål.

För att aktivera så många som möjligt är visionen att skicka ut fyra kaniner samtidigt, i World Orienteering Days fyra färger, från olika startplatser runt om i världen. Med hjälp av en karta på World Orienteering Days hemsida ska man kunna följa kaninernas väg genom världen.

Sloganen "colour the world" togs fram gemensamt i gruppen där tanken var att varje land som anmälde sig till World Orienteering Day skulle få en egen färg och vår vision var att få hela världskartan färglagd.

Organisatörerna för World Orienteering Day blev så nöjda med kampanjen att de valde att dra igång en första pilot i början på mars 2017. Under kampanjen har kaninen besökt Ryssland, Norge, Turkiet, Albanien, Italien och Nya Zeeland.

I övrigt togs informationsbroschyrer, affischer och en kort inspirationsfilm fram. Både filmklipp och musik tillhör IOF. Inspirationsfilmen skapade jag i Adobe After Effects där lens flares användes vid klippövergångar. För att få kartan att målas upp och röra sig användes parallaxeffekter och masker.

Gå till webbsidan